Moottori penkitetty

Tällä viikolla pääsimme Oulun Ammattikorkeakoulun dynamometrille hurruuttamaan Yamahaa oikein toden teolla. Moottorin penkityksessä auton vetävä akseli kiinnitetään dynamometreihin ja pyöritetään renkaita kuin ajaessa. Samalla säädetään polttoaine- sekä sytytyskarttoja, jotta moottori ei räjähdä ajaessa ja saadaan paras mahdollinen teho irti. Käytännössä moottori harvemmin räjähtää (onneksi), mutta säätämällä optimaalinen seos joka tilanteessa saadaan moottorista parhaat tehot irti.

Yamahan MT07:lle oli valmiiksi hyvät sytytyskartat valmiina, ja moottorikarttagurumme Jyrkin käsissä bensakartatkin valmistuivat varsin vikkelästi sytytyskarttojen vaatiessa vain pientä hienosäätöä. Lisäksi määritettiin lambdan, eli polttoaineen ja ilman suhdeluvun, target-kartta, millä saadaan hyvä taloudellisuus matalilla kuormituksilla ja paras teho korkeilla kuormituksilla. Lambdaan ja lambdakarttaan myös perustuu polttoainekartan säätäminen säätämällä haluttu lambda kierrosluvun ja kuormituksen funktiona.

Kaksisylinterinen rakkauspakkauksemme kävikin kuin unelma, ja tehoissa ohitettiin viime kauden nelisylinterinen Triumph heti ensimmäisenä päivänä. Lisäksi viime moottorin ongelma heikosta väännöstä alakierroksilla oli täysin poissa uudella koneella, ja muutenkin Yammu kävi todella kauniisti. Saimme myös säädettyä lopuksi kiihdytysrikastuksen, millä moottori saadaan vastaamaan kaasuun mahdollisimman hyvin erilaisissa kiihdytystilanteissa. Käytännössä siis laitetaan moottoridynoon tiemoodi päälle ja kuljettajalta silmät kiinni kuvittelemaan ajavansa Nurburgringin Nordschleifea.

IMG_20190409_141521.jpg

Kokonaisuudessaan voimansiirto pelittää mainiosti, moottori on pieniä korjauksia vaille käytännössä valmis kovaan ajoon, sekä alusta ja sähkötkin toimivat hyvin. Viime syksynä suunnittelua aloittaessa meillä tuskin kenelläkään oli aavistusta, kuinka hyvin voisimme onnistua vain puolen vuoden kehitys- ja valmistustyöllä – olemmekin melko huolissamme että jos moottorissakaan ei ollut vikaa, niin missä se kriittinen vika tällä kertaa on…

Toisaalta tämä onnistuminen konkretisoi ne valtavat eteenpäin otetut askeleet tältä kaudelta. Näyttää uhkaavasti siltä että automme ei ole ainoastaan toimiva, vaan myös erittäin kilpailukykyinen Itävallan kilpailuissa. Toivomme hartaasti, että pystyisimme jatkamaan samanlaista kehitystä myös seuraavina vuosina, mutta näkymät tiimin tulevaisuuteen ovat epävarmat, sillä yliopistolla ei näytä olevan tarjota meille enää tiloja.