Elokuun alussa FSO lähti Eurooppaan toista kertaa edustamaan Oulua ja Suomea virallisiin kisoihin. Tällä kertaa matka suuntautui Tsekin Mostiin, missä oli mukana yli 50 tiimiä ympäri maailmaa – sattumalta myös Tampereen tiimi.
Kilpailun alku sujui melkoisessa kiireessä jokaisella tiimillä, kun auto yritetään saada katsastuksesta läpi. Meille päänvaivaa aiheutti tällä kertaa erityisesti äänenvaimennin. Pikaisen pahvinpalalle mallintamisen ja insinööritaidonnäytteiden jälkeen saimme kuitenkin äänenvaimentimen, sekä muutkin pienet korjailut tehtyä ja auton läpi katsastuksesta. Tällaisissa tilanteissa erityisesti mitataan tiimin ammattitaito, kun lyhyessä ajassa tulee ratkaista miten saada auto katsastuksesta läpi. Alla kuva äänenhämmentimen valmistusprosessista.
Katsastus aiheuttaa kuitenkin muillekin tiimeille päänvaivaa, ja suurilla budjeteilla toimivat tiimit taistelevat myös usein niiden kanssa. Meille suurin ongelma on testausmahdollisuuksien puute – esimerkiksi kallistustestiin ja äänitestaukseen vaaditaan laitteita mihin emme ennen kilpailuja päässeet käsiksi. Haasteensa luo myös jokaisessa kisassa vähän erilainen katsastuslista ja myös katsastajien omat näkemykset.
Tsekissä organisoinnin haasteet kuitenkin aiheuttivat sellaiset katsastusjonot, että osa tiimeistä – me mukaan lukien – missasivat ensimmäiset kisaosiot. Meiltä jäi välistä skidpadin (kahdeksikko) ajaminen, ja kiihdytykseenkin tuli melkoinen kiire. Autocrossissa auto kuitenkin pelasi kuin unelma, ja siinä kehitysaskeleet näkyivät aivan selvästi. Pienten ajovirheiden sekä haastavien muuttuvien säätilojen vuoksi auton kapasiteetti ei ihan päässyt näkymään tuloksessa niin hyvin kuin olisi voinut, mutta sijoitus 27/36 kertoo paljon auton potentiaalista.
Katsastuksen lisäksi ajamisen ulkopuoliset osa-alueet sujuivat myös paremmin kuin viime kerralla, ja jokaisesta kategoriasta pisteet lähes tuplaantuivat. Cost & Manufacturing:ssa saimme päihitettyä Tampereen tiimin, tosin muilla osa-alueilla taisimme hävitä Formula Studentin epävirallisen Suomenmestaruuden tällä kertaa.
Viimeisessä ja haastavimmassa eventissä – eli Endurancessa ajetaan 21km. Meillä oli tiedossa jäähdytyksen riittämättömyys – mikä johtaa lämpöjen noustessa veden liialliseen haihtumiseen ja lopulta moottorin ylikuumenemiseen. Yritimme tehdä kaikkemme enemmän ja vähemmän kyseenalaisilla tavoilla, jotta saisimme moottorilämmöt pidettyä kurissa endurancen loppuun. Valitettavasti kuitenkin kierroksella 16 moottorilämmöt nousivat niin ylös, että oli pakko ajaa auto varikolle ja keskeyttää suoritus.
Kokonaiskilpailun sijana 30/36 ei täysin vastaa mielestämme muuten hyvää kisasuoritusta, mutta tärkeintä oli näissäkin kilpailuissa saada kisakokemusta seuraavia vuosia varten. Kokonaisuudessaan meiltä kilpailun tulos oli odotusten mukainen ja muutenkin hyvin onnistunut.
*nollatulokset endurancessa ja fuel economyssä johtuvat endurancen tulosten nollaamisesta, joka tehtiin rankkasateen keskeytettyä kilpailun viimeisenä kisapäivänä